NYHETER APRIL

VÅRSTÄDNING 26/4

klippa-hack

Den 26/4 har vi i föreningen gemensam städdag då alla hjälps åt att sköta om och snygga till i området inför sommaren. Listor på arbetsområden kommer att sitter uppe i lokalen. Där kan man skriva upp sig på en eller flera uppgifter. Tillsammans får vi ett fint och välskött område där vi alla trivs. Förslag eller frågor kan skickas till pulpeten@gmail.com eller lämnas i föreningens brevlåda i lokalen.

På grund av rådande läge med covid-19 kommer vi inte ha någon lunch i år, vi ber om förståelse för detta.

Passa också på att rensa ut era stuprännor på tomten eller hjälpa en granne.

09.00 Samling utanför föreningslokalen
Vi avslutar när allt är klart!

GROVSOPRUMMET ÖPPET TISDAG 7 APRIL 19-20

Grovsoprummet vid nedre parkeringen är öppet första tisdagen varje månad.
Då är ni välkomna att tex slänga ut skrymmande sopor som inte hör hemma i hushållssoporna. Inget farligt avfall eller elektronik. Tänk också på att inte fylla våra vanliga soprum med sånt som ska källsorteras, tex kartonger, glas- eller metallförpackningar. Tack!

FIBER

Nu när vi äntligen kommit igång med fibern lämnar vi också över till Telenor.
Det betyder om ni har frågor om utbud, faktura, teknisk support eller dylikt finner ni Telenors kontaktvägar här nedan:

Skärmklipp

Med vänliga hälsningar,
Styrelsen

ÄNTLIGEN! Fiber-information

Styrelsen har nu glädjen att berätta att fibern ÄNTLIGEN är på plats!
Dom som behöver inkopplingshjälp kommer som tidigare informerat en tekniker från Hakab att finnas på plats i området för detta den 10/3, 8:00-17:00.

En lapp för att boka upp sig på en tid finns uppsatt i tvättstugan.
Se mer information nedan:

Bokning Teknikerhjälp
Nu kan du boka installationshjälp för din mediautrustning från Telenor.
Skriv in ditt lägenhetsnummer, namn och telefonnummer i den tidskolumn som du önskar att vi skall komma till dig.
OBS!: Ett namn per kolumn. Max 15 minuter per hushåll så ha er utrustning nära.
Först till kvarn gäller för tiderna. Endast tiderna nedan är tillgängliga. Önskas fler tillfällen ber vi er kontakta er fastighetsägare.

tekniker hjälp

Gällande kompensation för Er som skickat in avtals- uppsägning kommer styrelsen att ta kontakt med Er, mer information kommer!

Styrelsen vill tacka för visad hänsyn och förståelse!

Med vänliga hälsningar,
Styrelsen

NYHETER MARS 2020

GROVSOPRUMMET ÖPPET TISDAG 3 MARS 19-20

Grovsoprummet vid nedre parkeringen är öppet första tisdagen varje månad. Då är ni välkomna att tex slänga ut skrymmande sopor som inte hör hemma i hushållssoporna. Inget farligt avfall eller elektronik. Tänk också på att inte fylla våra vanliga soprum med sånt som ska källsorteras, tex kartonger, glas- eller metallförpackningar. Tack!

BOKA IN ÅRSSTÄMMA TISDAG 13 MAJ, 19.00

Årsstämman är chansen för alla medlemmar i föreningen att vara med och ta beslut och påverka föreningens arbete och aktiviteter. Vill man att en punkt ska finnas med på dagordningen och diskuteras på mötet kan man lämna in en skriftlig motion senast den 23/3. Är man osäker på hur man skriver en motion så kan man hitta bra hjälp på nätet. Motioner kan mailas till styrelsen på pulpeten@gmail.com eller läggas i lådan i lokalen.

Separat kallelse med dagordning och årsredovisning skickas ut till alla medlemmar inom kort.

Med vänliga hälsningar,
Styrelsen

Fiber – Information

Hej,

Med anledning till att flera har synpunkter på vad som händer/inte händer med Telenor så svarar vi här istället pga alla inte har Facebook bl.a.  :

Vi i styrelsen kan inte annat än beklaga oss med er som finner detta betungande med kontakter med diverse teleoperatörer.
Men vi sitter tyvärr själva i samma båt…

Vid en projektstart som denna händer det att vissa detaljer faller mellan stolarna men hur lätt det än är att skylla på varandra så är det dessvärre en avancerad teknisk miss mellan samtliga inblandade som gör att fibern/internet/tv från Telenor (som bara skall leverera tjänster) inte kommit igång än.

Nu är anslutningspunkten klar men det återstår att koppla in oss på huvudnätet. Här kommer en fjärde part in. Det är här det har tagit tid!

Vi har försökt att hålla oss så långt fram i vår information gällande tidpunkten för inkoppling som vi kunnat, men som förklarat tog det stopp just som allt var klart för igångsättning.

Vid kontakt med Telenor, som många av er har haft nu, så är det viktigt att ange adress, påpeka att det finns ett gruppavtal osv osv.

Att det blir fel, att det går ut fakturor på tex startavgift kan inte styrelsen stå till svars för. Vi har dock kontaktat Telenor och påpekat detta.
Det skall EJ utgå någon startavgift i detta gruppavtal.

Dialogen med leverantören av tjänster, Telenor, kan enbart ske mellan dem och er som slutkund/beställare. Inte minst pga GDPR! Styrelsen har redan från början fört en tung diskussion med Telenor i syfte att motverka detta som nu uppstår!
Vid beställningen av vårt gruppavtal framgick inte att varje enskild medlem var tvungen att beställa ut tjänst (utöver grundutbud), router och TV-box.
Men det är självklart att var och en måste ansvara för hårdvara som lämnas ut, kreditvärdighet osv för att de skall kunna leverera till samtliga medlemmar.
Där kan inte föreningen stå som gemensamt ansvarig.

Dessbättre kan vi förtydliga att de kommande fem åren är grundutbudet gratis (det motsvarar ca 2000:- per hushåll och år) och att avgiften för ComHem på 74:- borttagen fr.o.m kommande avi.
Sammantaget innebär det för vissa en besparing i kombination med den tidigare genomförda avgiftssänkningen på mellan 5400:- och 7200:-/år beroende på vilket utbud man väljer att lägga sig på hos Telenor.

Med vänliga hälsningar,
Styrelsen

NYHETER FEBRUARI 2020

GROVSOPRUMMET ÖPPET TISDAG 4 FEB 19-20

Grovsoprummet vid nedre parkeringen är öppet första tisdagen varje månad. Då är ni välkomna att tex slänga ut skrymmande sopor som inte hör hemma i hushållssoporna. Inget farligt avfall eller elektronik. Tänk också på att inte fylla våra vanliga soprum med sånt som ska källsorteras, tex kartonger, glas- eller metallförpackningar. Tack!

VÄRMEN

Värmearbetet som är gjort under hösten är klart.
Detta betyder att nya handrattar på alla element nu finns tillgängliga och har man det för varmt hemma kan man på dessa vrida ner värmen.

FIBER

Styrelsen kan tyvärr meddela att det blir en försening på inkopplingen av fibern.
Anledningen till detta är att inkopplingspunkten för området inte var tillräckligt förberedd och det krävs mer jobb än vad man visste från början och detta upptäcktes under tiden och således för sent.
Se nedan information från Telenor;

Telenor

För alla Er vars befintliga abonnemang hos Comhem är uppsagt och går ut innan den 1/4 ska man ringa till Comhem för att aktivera och tillfälligt förlägna Era abonnemang för den här  perioden. Telenor har erbjudit kompensation för detta, är Ni en av de drabbade så måste ni mejla uppsägnings- mejlet från Comhem till styrelsemejlen (pulpeten@gmail.com) så kommer styrelsen titta på det och godkänna återbetalning under perioden 1/2-31/3. Återbetalning sker retroaktivt från Telenor efter avslutad period.

Vid frågor eller funderingar går det bra att kontakta oss via mejlen pulpeten@gmail.com alternativt, Thomas Svensson 076-0268678 eller Emma 072-3377209.

Vi i styrelsen tycker självklart att detta är lika beklagligt som Er, vi ber om förståelse och vi gör allt vi kan för att detta i slutändan ska bli så bra som möjligt!

Med vänliga hälsningar,
Styrelsen

 

NYHETER JANUARI 2020

Gott nytt år och god fortsättning!

FIBER

Nu är det klart att beställa ut sin hårdvara, det vill säga; router och TV-box från Telenor.
Information om hur man beställer finns i informationsbrevet här nedan.

Styrelsen, fiber - Hela bildenStyrelsen, fiber - Hela bilden, sida 2

För kännedom när man ringer in för att beställa ut sin hårdvara kommer man tillsammans med Telenor att göra en inspelning med Er där ni godkänner Telenor som ny leverantör utav de tjänster i gruppavtalet som är tecknat. I och med detta görs också en kreditupplysning för framtiden, om man vill uppgradera sig senare.
För att hårdvaran ska skickas till rätt lägenhet behöver ni känna till Ert lägenhetsnummer, den står på hyresavin bland annat.
När man godkänt detta och hårdvaran är beställd får man ett SMS där man kan följa sin försändelse via Postnord och det tar ca 5 arbetsdagar för leverans. Försändelsen hämtas ut på närmaste postombud.

Oavsett om man kommer nyttja den nya anslutningen från Telenor eller inte måste alla beställa ut sin hårdvara senast den 1/3. Detta är för att slippa en startavgift som annars tas ut.

Själva tjänsten för fiber träder i kraft 1/2, det vill säga, då kan man börja nyttja den nya anslutningen.  Det kommer finnas en tekniker från Hakab i området för inkopplingshjälp 3/2, mer information kommer senare.

Prislista – Uppgradering

TV
Det som ingår är TV-grundutbud (6st kanaler), sedan det finns 3 nivåer:
– TV-Bas: Tillägg 169kr/mån.
– TV-Flex: Tillägg 249kr/mån.
– TV-Stor: Tillägg 349kr/mån.
Telenor Stream ingår alltid så för att få det så uppgraderar man till TV-bas.

Internet
Det som ingår är 250/250, det finns 2 nivåer att uppgradera till:
– 500/500: Tillägg 149kr/mån
– 1000/1000: Tillägg 399kr/mån

Ps.
Vi vill informera om att det nu går bra att lägga tillbaka, skruva fast, återställa plankor på baksidan.

GROVSOPRUMMET ÖPPET 4 FEBRUARI 19-20

Inget farligt avfall eller elektronik. Tänk också på att inte fylla våra vanliga soprum med sånt som ska källsorteras. Kartonger slänger vi tex i grovsoprummet eller bryter ner och tar till källsorteringen. Kartonger som slängs i grovsoprummet behöver brytas ned och plattas till för att inte ta för stor plats. Tack!

HÅLL RENT I VÅRA SOPRUM

brf_plustja%cc%88nster_bild
Vi vill också påminna om att vi ska ha det rent och snyggt i våra soprum.
Knyt igen påsarna ordentligt, släng era sopor i de kärl som är tomma och plocka upp om något hamnar på golvet. Det finns tydliga skyltar med instruktioner för vad som får och inte får slängas i soprummen. Tack för visad hänsyn!

 

Med vänliga hälsningar,
Styrelsen

 

NYHETER NOVEMBER 2019

Stort tack!

Vi vill tacka alla som kom och hjälpte till på städdagen och ni andra som städat, krattat mm vid andra tidpunkter. Tillsammans får vi en fin och trivsam förening att bo i.
För Er som inte kunde vara med på städdagen men gärna vill hjälpa till så finns det nu mängder med löv att kratta på gräsytor i området. I rabatterna får de gärna ligga kvar och ge näring åt buskarna. Krattor finns att låna i redskapsförrådet (använd tvättstugenyckeln).

stupror

GROVSOPRUMMET ÖPPET 5 NOVEMBER 19-20

Inget farligt avfall eller elektronik. Tänk också på att inte fylla våra vanliga soprum med sånt som ska källsorteras. Kartonger slänger vi tex i grovsoprummet eller bryter ner och tar till källsorteringen. Kartonger som slängs i grovsoprummet behöver brytas ned och plattas till för att inte ta för stor plats. Tack!

LISTBYTEN

Frågan om lister och byten/tätning kom upp på informationsmötet angående värmen.
Listbyte av trasiga dörr- och fönsterlister kommer aviseras nästa vecka och jobbet börjar veckan efter.
Beräknad tid är att alla lägenheter är klara två veckor efter att jobbet startat.

FIBER

Ett förtydligande angående fibern:

Vill man ha en till mediakonverter på annat ställe förutom det som kommer att placeras intill Comhem uttaget tex. på övervåningen i något rum så måste man kontakta Hakab på mailen info@hakab.eu så fort som möjligt så dom kan sätta upp ett sparkskydd på fasaden, ett likadant som placerades längs med betongsockeln.
Extra bredbandsuttag i husen kan man komma överens om när dom ska in i just ert hus vid installation, via aviseringen.

Så här ser deras tidsplan ut:
28/10 – 8/11 installation av sparkskydd samt fiberdragning
18/11 – 28/11 installation av fiberkonvertrar i lgh.
OBS! reservation för ändring av ovanstående datum.

Med vänliga hälsningar,
Styrelsen

NYHETER OKTOBER 2019

Vi i styrelsen vill påminna om höststädningen som äger rum nu i oktober.

hostlov

HÖSTSTÄDNING 20 OKTOBER 09.00

Den 20/10 har vi i föreningen gemensam städdag då alla hjälps åt att sköta om och snygga till i området inför vintern. Listor på arbetsområden kommer att sitter uppe i lokalen. Där kan man skriva upp sig på en eller flera uppgifter. Tillsammans får vi ett fint och välskött område där vi alla trivs.

Passa också på att rensa ut era stuprännor på tomten eller hjälpa en granne.

09.00 Samling utanför föreningslokalen
12.00 Lunch – föreningen bjuder på lunch och fika
Vi avslutar när allt är klart!

SOPRUMMEN

Det har den senaste tiden kommit in mycket klagomål till styrelsen angående att våra soprum inte hålls rena och fräscha.
Vi vill påminna alla att detta är gemensamma utrymmen och vi är tillsammans ansvariga att det är snyggt där inne!
Kom ihåg!
– Knyt påsen ordentligt.
– Lägg påsarna i kärlen och fyll INTE de yttersta först.
Åter igen har vi grovsoprummet öppet första tisdagen i varje månad mellan 19-20.

Tack för visad hänsyn!

VÄRMEN

Som tidigare informerats har styrelsen har nu beslutat om en lösning på problemet med värmen och under hösten 2019 kommer ett arbete på värmesystemet att påbörjas för samtliga lägenheter.

Ett informationsmöte för medlemmarna kommer äga rum i lokalen tisdagen den 22/10 kl 18:00.

Vi kommer där gå igenom vilka åtgärder som ska ske och hur det kommer att gå till.
En Q&A kommer finnas till hands likt under fibermötet vi hade.


VÅR FÖRVALTARE

Styrelsen vill kort informera att vår förvaltare, tidigare känt som Hem och Fastighet har bytt namn och heter numera Nabo.

RÄTTVISANDE AVGIFT

Styrelsen har under en längre tid verkat för en hållbar avgiftssänkning som nu träder i kraft f.r.o.m den 1/9.
Därav förändrad hyresavi för samtliga.

Med Vänliga Hälsningar, 
Styrelsen

Fiber – Frågor & Svar, Information

Hej,

Kommande vecka kommer Hakab (fiberinstallatören) att påbörja sitt arbete i området.
De gräver initialt men inom kort behöver de få tillträde till fastigheterna.

För er som inte var med på mötet så finns det tydlig information på hemsidan https://brfpulpeten.se/2019/09/13/viktig-information-om-fiber/ om var installationen sker och vad som måste göras för att det ska gå så smidigt som möjligt.

Har ni frågor om detta så hör av er till Eric (131an) eller Thomas (29an)!

Tidpunkt för tillträde till er lägenhet samt information om arrangerandet av nyckelinlämning kommer att stå på aviseringen från Hakab.

Vi vill ytterst ogärna debitera lägenhetsinnehavaren om allt inte är klart tills den dagen Hakab kommer just till Er, så ett tips är alltså att så snart som möjligt ta bort de altanbrädor som krävs så det blir så tillgängligt som möjligt för Hakab att kunna arbeta.

Tänk på att om brädorna lossas eller tas bort helt, att informera övriga familjemedlemmar eller besökare!

Nedan finns frågorna och svaren från Fibermötet.

Q&A – Fiberinstallation:

Q: Varför nu och varför har vi bestämt detta?
A: För framtiden, det är en investering.

Q: När börjar de gräva och vilket företag?
A:
I början på oktober, företaget heter Hakab Telecom och Bygg AB

Q: Gräva? Kommer min baksida bli helt förstörd?
A: Nej.

Q: Kommer jag behöva lyfta trallbrädor på min baksida?
A: Se hemsida i övrigt fråga Eric eller Thomas S.

Q: Jag bor på övre plan vad gäller för mig?
A: Bor man på övre plan behövs inget enskilt göras förutom att vid installation
flytta/ta bort eventuella möbler och krukor på balkongen.

Q: Jag har inglasad baksida måste jag riva?
A: Nej. Hakab kommer ta sig fram oavsett i samråd, inget inglasat kommer att rivas.

Q: Vilken väg går de in?
A:
Baksidan → vardagsrum → närmsta eluttag, där ComHem- uttaget sitter idag.

Q: Hur går de in?
A:
Borrar genom fasaden. Tätning utförs. Kanalisation invändigt fram till
tjänstefördelaren.

Q: Måste de gå in i min lägenhet?
A: Ja. Tillgänglighet är även här ett måste. Ev tv-möbel etc…

Q: Hur vet jag när de ska gå in i min lägenhet?
A: Hakab kommer att avisera i god tid innan för kännedom. De aviserar två gånger.
Svarar man inte upp på någon av dessa tillfällen kommer man bli debiterad.
Information om hanteringen kommer att stå i aviseringen.

Q: Hur gör man om man inte kan vara hemma går de in ändå?
A: Vederbörande får ta kontakt med Hakab och komma överens.
Kommunikation är viktigt här för ett bra arbetsflöde

Q: Får jag bestämma själv vart uttaget ska vara?
A: Nej. Dock kan Hakab dra kabel till vilket rum i lägenheten som du önskar mot
självkostnadspris. Detta står utförligt i aviseringen som skickas ut.

Q: Jag har husdjur, hur gör ni då?
A:
Specifika önskemål får tas upp med Hakab.

Q: Jag vill inte lyfta några trallbrädor, vad händer då?
A: Det åligger respektive föreningsmedlem att bistå installatören och deras
framkomlighet när det gäller tralldäck och andra eftermonterade konstruktioner på
föreningens mark. För övrigt hänvisar vi till BRF Pulpetens stadgar.

Q: Jag vill inte ha det här, har jag ett val?
A:
Nej, i detta fallet är det inget är det inget där det erbjuds någon valmöjlighet.
Det handlar om en fysisk installation som bereder fler möjligheter inför
framtiden.

Q&A – Telenor som leverantör:

Q: Vilken leverantör har vi och vilken kommer vi få?
A:
Vi har ComHem. Vi får Telenor.

Q: Vad kostar detta mig och vad ingår?
A: Det som ingår är bredband 250/250 och TV-grundutbud.
Detta kommer inte kosta den enskilda medlemmen någonting.

Q: Kan jag uppgradera till snabbare bredband och bredare TV- utbud?
A: Ja det kan man göra och då kommer man få en faktura hem i brevlådan på det
månatligen.

Q: Jag har tilläggstjänster idag såsom TiVO, finns det någon motsvarighet?
A:
Telenor Stream. Den ingår inte. Tilläggskostnaden är 219kr/mån.

Q: Hur gör jag om jag vill uppgradera?
A: Ringer in som enskild privatkund och beställer.

Q: Jag har hemtelefon, kan den också flyttas med?
A:
Ja det ingår i avtalet.

Q: Jag har mobilabonnemang hos Telenor idag, kan jag få något extra erbjudande?
A: Ja, Telenor Kombo.
Vad betyder Telenor Kombo?
Om du samlar mobil och bredband hos Telenor kan du ta del av Telenor Kombo,
ett erbjudande där de bjuder antingen mer surf i mobilen eller snabbare
bredband hemma. Det väljer du!
Telenor Kombo gäller även om du samlar, mobilen, snabbare bredband hemma
eller fler tv-kanaler.

Q: Vad kan jag uppgradera till för bredare TV- utbud?
A: Telenor har som ingår TV-grundutbud, sedan det finns 3 nivåer:
– TV-bas: 16 tv-kanaler och 1 playtjänst. Tillägg 219kr/mån.
– TV-Flex: 24 tv-kanaler och upp till 6 playtjänster. Tillägg 299kr/mån.
– TV-Stor: 57 tv-kanaler och 13 playtjänster. Tillägg 399kr/mån.
Telenor Stream ingår alltid så för att få det så uppgraderar man till TV-bas.
Mer information och prislista finns på Telenors hemsida.

Q: Vad kan jag uppgradera till för snabbare bredband?
A: Vi har som ingår 250/250, det finns 2 nivåer att uppgradera till:
– 500/500: Tillägg 149kr/mån
– 1000/1000: Tillägg 399kr/mån
Dessa priser finns inte på hemsidan då det är rabatterat pris för vår förening(!)

Q: Måste/bör jag säga upp mitt ComHem avtal?
A: Ja.

Q: Om jag har bundit upp mig nyligen hos ComHem, vad gör jag då?
A: Då kan man välja att antingen köra dubbelt eller ComHem/Telenor tills tiden löpt ut. Tänk här på uppsägningstid och ring i tid.

Q: Vad är en playtjänst?
A: Ex, man kan pausa mitt i ett program, spola tillbaka, titta på ett program senare.

Q: Vad är Telenor Stream?
A: Du kan se och streama filmer, TV-program och serier när du vill på din TV, mobil eller surfplatta, hyra filmer och serier. När du vill vart du vill i Sverige som utomlands. Alltså motsvarigheten till TiVOs tjänst som ComHem tillhandahåller.
Fullständigt utbud och instruktioner finns på Telenors hemsida.

Q: Vad händer om 5år?
A: Fibernätet rent fysiskt är vårt. Vi har valt Hakab som installatör och Telenor som tjänsteleverantör med deras tjänstefördelare/router, men om 5 år står det föreningen fritt att själva välja leverantör. Så vad som händer om 5 år kommer det att tas beslut om vid senare tillfälle.

Q: När “försvinner”/när slutar Comhem att fungera?  
A: 2021-10-03.

Q: Varför väntar vi inte om det ändå dröjer?
A: En investering där vi har ett bra läge just nu.

Q: Kommer fakturan på 74kr att försvinna?
A: Ja, så fort vi går över till Telenor så kommer den att försvinna.
Föreningen kommer stå för allas kostnad på 74kr tills avtalet med ComHem är avslutat.

Q: Ringer jag som vanlig privatkund om felanmälan osv?
A: Ja det gör man.

Q: Kan man teckna mobilabonnemang rabatterat med detta?
A: Nej det kan man inte.

Q: Jag har inget med ComHem- avtal, vad gör jag? Måste jag säga upp något?
A: Nej, du behöver inte.

Q: Varför har vi valt Telenor som leverantör?
A: Vi har ställt frågan och vi valde den mest fördelaktiga.Det skiljer avsevärt mellan de olika förslagen.

Q: Vad gör jag med min router och TV-box från ComHem?
A: När du säger upp ditt avtal så gör upp med ComHem vad som gäller för dig.

Q: Varför sa man inget när ComHem gick runt i området för några månader sedan?
A: Vi hade inte den informationen då.

Q: Är det stora kablar som ska grävas ner, kommer de synas i området?
A:
Kablarna ligger ej över mark och kommer inte synas.

Q: När är gräv-arbetet klart?
A: Tanken är att det ska vara klart till nyår men komplikationer kan så klart uppstå.

Q: Vilken väg mer konkret exakt går dom in?
A
: Allting kommer ske på baksidan.

Q: Efter 5 år oavsett leverantör, kommer man kan man välja själv?
A:
I dagsläget vet inte vad som händer om 5 år men vi äger vårt eget nät.

Q: Kan jag använda router från Telia?
A: Ja. Dock måste abonnemang och dylikt sägas upp.

Q: Exakt datum vi går över till Telenor?
A: När de är klara med arbetet så exakt datum finns ej.

Q: Kommer man få router och TV-box från Telenor?
A: Ja.

Med Vänliga Hälsningar,
Styrelsen

Viktig information om fiber

Information
Som tidigare informerats om så har föreningen beslutat att installera fiber i området. Detta kommer ge oss 250/250Mbit (upp och ner) bredband inklusive TV-basutbud med möjlighet till uppgradering till 500 eller 1000 Mbit för den som önskar.
Grundkostnaden för baspaketet med 250Mbit står föreningen för, alltså gratis, uppgradering och tilläggstjänster tillkommer.

Installation
Installationen kommer att börja i början av oktober september med grävning och nedläggning av fiberkabel i ca 2-3 veckor innan installationen påbörjas i lägenheterna.

Fiberkabeln kommer gå från den ena husknuten på baksidan av varje länga längs med betongsockeln fram till respektive 2 rumslägenhet bottenvåning/övre plan samt endast markplan för de övriga.

ALLA kommer att beröras så det är av yttersta vikt att ALLA närvarar på informationsmötet som kommer äga rum den 19/9, kl. 19:00!

För att få känsla om hur det kommer att beröra var och en så kommer installationsfirman (Hakab Telecom och bygg AB) behöva komma in på allas baksidor och sedan in i vardagsrummet för att montera upp en mediakonverter vid det befintliga Comhem uttaget/vägguttaget. 

Fiberkabeln kommer som sagt att gå längs med betongsockeln på respektive hus.

Merparten av alla som har ett trädäck kommer att behöva skruva bort de två innersta plankorna (se bild 2) för att installatörerna ska kunna lägga fiberkabeln på ett korrekt sätt. Den får absolut inte riskera att skadas.

Om ni är osäkra på vad som gäller för just er så kolla med Eric/Thomas S.

Hakab kommer att avisera två ggr innan de måste fram och in.

För er som har inglasade uterum kommer Hakab att bistå er så att det blir fackmannamässigt utfört.

Så här vill Hakab att det ska se ut, så att dom har ca: 5-10cm att jobba på. Dvs ni som har så här behöver inte göra någonting förutom att göra allt framkomligt för dom.

fiber bra

Hos merparten ser det tyvärr ut så här,det vill säga helt omöjligt att kunna fästa upp en kabel under betongsockeln, så i detta fallet måste två st brädor plockas bort, bild 2.

fiber dåliga

Det finns några som har så här, där kommer flertalet plankor att behövas skruvas bort men inte alla.

fiber dåliga 2

Väl mött den 19/9 kl.19 i föreningslokalen.

/Styrelsen