Hej,
Kommande vecka kommer Hakab (fiberinstallatören) att påbörja sitt arbete i området.
De gräver initialt men inom kort behöver de få tillträde till fastigheterna.
För er som inte var med på mötet så finns det tydlig information på hemsidan https://brfpulpeten.se/2019/09/13/viktig-information-om-fiber/ om var installationen sker och vad som måste göras för att det ska gå så smidigt som möjligt.
Har ni frågor om detta så hör av er till Eric (131an) eller Thomas (29an)!
Tidpunkt för tillträde till er lägenhet samt information om arrangerandet av nyckelinlämning kommer att stå på aviseringen från Hakab.
Vi vill ytterst ogärna debitera lägenhetsinnehavaren om allt inte är klart tills den dagen Hakab kommer just till Er, så ett tips är alltså att så snart som möjligt ta bort de altanbrädor som krävs så det blir så tillgängligt som möjligt för Hakab att kunna arbeta.
Tänk på att om brädorna lossas eller tas bort helt, att informera övriga familjemedlemmar eller besökare!
Nedan finns frågorna och svaren från Fibermötet.
Q&A – Fiberinstallation:
Q: Varför nu och varför har vi bestämt detta?
A: För framtiden, det är en investering.
Q: När börjar de gräva och vilket företag?
A: I början på oktober, företaget heter Hakab Telecom och Bygg AB
Q: Gräva? Kommer min baksida bli helt förstörd?
A: Nej.
Q: Kommer jag behöva lyfta trallbrädor på min baksida?
A: Se hemsida i övrigt fråga Eric eller Thomas S.
Q: Jag bor på övre plan vad gäller för mig?
A: Bor man på övre plan behövs inget enskilt göras förutom att vid installation
flytta/ta bort eventuella möbler och krukor på balkongen.
Q: Jag har inglasad baksida måste jag riva?
A: Nej. Hakab kommer ta sig fram oavsett i samråd, inget inglasat kommer att rivas.
Q: Vilken väg går de in?
A: Baksidan → vardagsrum → närmsta eluttag, där ComHem- uttaget sitter idag.
Q: Hur går de in?
A: Borrar genom fasaden. Tätning utförs. Kanalisation invändigt fram till
tjänstefördelaren.
Q: Måste de gå in i min lägenhet?
A: Ja. Tillgänglighet är även här ett måste. Ev tv-möbel etc…
Q: Hur vet jag när de ska gå in i min lägenhet?
A: Hakab kommer att avisera i god tid innan för kännedom. De aviserar två gånger.
Svarar man inte upp på någon av dessa tillfällen kommer man bli debiterad.
Information om hanteringen kommer att stå i aviseringen.
Q: Hur gör man om man inte kan vara hemma går de in ändå?
A: Vederbörande får ta kontakt med Hakab och komma överens.
Kommunikation är viktigt här för ett bra arbetsflöde
Q: Får jag bestämma själv vart uttaget ska vara?
A: Nej. Dock kan Hakab dra kabel till vilket rum i lägenheten som du önskar mot
självkostnadspris. Detta står utförligt i aviseringen som skickas ut.
Q: Jag har husdjur, hur gör ni då?
A: Specifika önskemål får tas upp med Hakab.
Q: Jag vill inte lyfta några trallbrädor, vad händer då?
A: Det åligger respektive föreningsmedlem att bistå installatören och deras
framkomlighet när det gäller tralldäck och andra eftermonterade konstruktioner på
föreningens mark. För övrigt hänvisar vi till BRF Pulpetens stadgar.
Q: Jag vill inte ha det här, har jag ett val?
A: Nej, i detta fallet är det inget är det inget där det erbjuds någon valmöjlighet.
Det handlar om en fysisk installation som bereder fler möjligheter inför
framtiden.
Q&A – Telenor som leverantör:
Q: Vilken leverantör har vi och vilken kommer vi få?
A: Vi har ComHem. Vi får Telenor.
Q: Vad kostar detta mig och vad ingår?
A: Det som ingår är bredband 250/250 och TV-grundutbud.
Detta kommer inte kosta den enskilda medlemmen någonting.
Q: Kan jag uppgradera till snabbare bredband och bredare TV- utbud?
A: Ja det kan man göra och då kommer man få en faktura hem i brevlådan på det
månatligen.
Q: Jag har tilläggstjänster idag såsom TiVO, finns det någon motsvarighet?
A: Telenor Stream. Den ingår inte. Tilläggskostnaden är 219kr/mån.
Q: Hur gör jag om jag vill uppgradera?
A: Ringer in som enskild privatkund och beställer.
Q: Jag har hemtelefon, kan den också flyttas med?
A: Ja det ingår i avtalet.
Q: Jag har mobilabonnemang hos Telenor idag, kan jag få något extra erbjudande?
A: Ja, Telenor Kombo.
Vad betyder Telenor Kombo?
Om du samlar mobil och bredband hos Telenor kan du ta del av Telenor Kombo,
ett erbjudande där de bjuder antingen mer surf i mobilen eller snabbare
bredband hemma. Det väljer du!
Telenor Kombo gäller även om du samlar, mobilen, snabbare bredband hemma
eller fler tv-kanaler.
Q: Vad kan jag uppgradera till för bredare TV- utbud?
A: Telenor har som ingår TV-grundutbud, sedan det finns 3 nivåer:
– TV-bas: 16 tv-kanaler och 1 playtjänst. Tillägg 219kr/mån.
– TV-Flex: 24 tv-kanaler och upp till 6 playtjänster. Tillägg 299kr/mån.
– TV-Stor: 57 tv-kanaler och 13 playtjänster. Tillägg 399kr/mån.
Telenor Stream ingår alltid så för att få det så uppgraderar man till TV-bas.
Mer information och prislista finns på Telenors hemsida.
Q: Vad kan jag uppgradera till för snabbare bredband?
A: Vi har som ingår 250/250, det finns 2 nivåer att uppgradera till:
– 500/500: Tillägg 149kr/mån
– 1000/1000: Tillägg 399kr/mån
Dessa priser finns inte på hemsidan då det är rabatterat pris för vår förening(!)
Q: Måste/bör jag säga upp mitt ComHem avtal?
A: Ja.
Q: Om jag har bundit upp mig nyligen hos ComHem, vad gör jag då?
A: Då kan man välja att antingen köra dubbelt eller ComHem/Telenor tills tiden löpt ut. Tänk här på uppsägningstid och ring i tid.
Q: Vad är en playtjänst?
A: Ex, man kan pausa mitt i ett program, spola tillbaka, titta på ett program senare.
Q: Vad är Telenor Stream?
A: Du kan se och streama filmer, TV-program och serier när du vill på din TV, mobil eller surfplatta, hyra filmer och serier. När du vill vart du vill i Sverige som utomlands. Alltså motsvarigheten till TiVOs tjänst som ComHem tillhandahåller.
Fullständigt utbud och instruktioner finns på Telenors hemsida.
Q: Vad händer om 5år?
A: Fibernätet rent fysiskt är vårt. Vi har valt Hakab som installatör och Telenor som tjänsteleverantör med deras tjänstefördelare/router, men om 5 år står det föreningen fritt att själva välja leverantör. Så vad som händer om 5 år kommer det att tas beslut om vid senare tillfälle.
Q: När “försvinner”/när slutar Comhem att fungera?
A: 2021-10-03.
Q: Varför väntar vi inte om det ändå dröjer?
A: En investering där vi har ett bra läge just nu.
Q: Kommer fakturan på 74kr att försvinna?
A: Ja, så fort vi går över till Telenor så kommer den att försvinna.
Föreningen kommer stå för allas kostnad på 74kr tills avtalet med ComHem är avslutat.
Q: Ringer jag som vanlig privatkund om felanmälan osv?
A: Ja det gör man.
Q: Kan man teckna mobilabonnemang rabatterat med detta?
A: Nej det kan man inte.
Q: Jag har inget med ComHem- avtal, vad gör jag? Måste jag säga upp något?
A: Nej, du behöver inte.
Q: Varför har vi valt Telenor som leverantör?
A: Vi har ställt frågan och vi valde den mest fördelaktiga.Det skiljer avsevärt mellan de olika förslagen.
Q: Vad gör jag med min router och TV-box från ComHem?
A: När du säger upp ditt avtal så gör upp med ComHem vad som gäller för dig.
Q: Varför sa man inget när ComHem gick runt i området för några månader sedan?
A: Vi hade inte den informationen då.
Q: Är det stora kablar som ska grävas ner, kommer de synas i området?
A: Kablarna ligger ej över mark och kommer inte synas.
Q: När är gräv-arbetet klart?
A: Tanken är att det ska vara klart till nyår men komplikationer kan så klart uppstå.
Q: Vilken väg mer konkret exakt går dom in?
A: Allting kommer ske på baksidan.
Q: Efter 5 år oavsett leverantör, kommer man kan man välja själv?
A: I dagsläget vet inte vad som händer om 5 år men vi äger vårt eget nät.
Q: Kan jag använda router från Telia?
A: Ja. Dock måste abonnemang och dylikt sägas upp.
Q: Exakt datum vi går över till Telenor?
A: När de är klara med arbetet så exakt datum finns ej.
Q: Kommer man få router och TV-box från Telenor?
A: Ja.
Med Vänliga Hälsningar,
Styrelsen