Fiber – Information

Hej,

Med anledning till att flera har synpunkter på vad som händer/inte händer med Telenor så svarar vi här istället pga alla inte har Facebook bl.a.  :

Vi i styrelsen kan inte annat än beklaga oss med er som finner detta betungande med kontakter med diverse teleoperatörer.
Men vi sitter tyvärr själva i samma båt…

Vid en projektstart som denna händer det att vissa detaljer faller mellan stolarna men hur lätt det än är att skylla på varandra så är det dessvärre en avancerad teknisk miss mellan samtliga inblandade som gör att fibern/internet/tv från Telenor (som bara skall leverera tjänster) inte kommit igång än.

Nu är anslutningspunkten klar men det återstår att koppla in oss på huvudnätet. Här kommer en fjärde part in. Det är här det har tagit tid!

Vi har försökt att hålla oss så långt fram i vår information gällande tidpunkten för inkoppling som vi kunnat, men som förklarat tog det stopp just som allt var klart för igångsättning.

Vid kontakt med Telenor, som många av er har haft nu, så är det viktigt att ange adress, påpeka att det finns ett gruppavtal osv osv.

Att det blir fel, att det går ut fakturor på tex startavgift kan inte styrelsen stå till svars för. Vi har dock kontaktat Telenor och påpekat detta.
Det skall EJ utgå någon startavgift i detta gruppavtal.

Dialogen med leverantören av tjänster, Telenor, kan enbart ske mellan dem och er som slutkund/beställare. Inte minst pga GDPR! Styrelsen har redan från början fört en tung diskussion med Telenor i syfte att motverka detta som nu uppstår!
Vid beställningen av vårt gruppavtal framgick inte att varje enskild medlem var tvungen att beställa ut tjänst (utöver grundutbud), router och TV-box.
Men det är självklart att var och en måste ansvara för hårdvara som lämnas ut, kreditvärdighet osv för att de skall kunna leverera till samtliga medlemmar.
Där kan inte föreningen stå som gemensamt ansvarig.

Dessbättre kan vi förtydliga att de kommande fem åren är grundutbudet gratis (det motsvarar ca 2000:- per hushåll och år) och att avgiften för ComHem på 74:- borttagen fr.o.m kommande avi.
Sammantaget innebär det för vissa en besparing i kombination med den tidigare genomförda avgiftssänkningen på mellan 5400:- och 7200:-/år beroende på vilket utbud man väljer att lägga sig på hos Telenor.

Med vänliga hälsningar,
Styrelsen